18 Ağustos 2013 Pazar

Hata Sözleri ve Deneyimler Klavuzu

Yıllar önce "Hata Sözleri ve Deneyimler Klavuzu" adlı bir kitap yazacağımı duyurmuştum.

Atalarımızın bazı sözleri hangi kafayla söylediklerini çok merak etmiştim o zamanlar. Neyin kafasını yaşamışlardı?

Laf osun torba dolsun diye laf edilmişti ya, torba neden boştu peki?

Merak ettiğim soruların peşine düşecektim ve arkamdan gelecekler için bir klavuz hazırlayacaktım.

Öyle sözlerle karşılaştım ki, bu sözleri söyleyenler benim atalarımsa ben kesinlikle Muz Cumhuriyeti'nden olmalıydım. Etnik kökenim gittikçe karmaşık bir hal alıyordu ve zamanla da aidiyet duygumu yitiriyordum. Yaşadığım buhrandan ötürü kitabı yazmaktan vazgeçtim...

Vazgeçmekle kurtulamıyor ki insan... Geçmiş seni her yerde kovalıyor. Hiçbir icat yapmamış, dünyaya nam salmamış bir grup uzak akraban oturmuş sadece geyik yapmış...

Yıllar sonra karşılaştığım bu "Karşılaştırmalı Atasözleri" derlemesinden ötürü atalarımın düştüğü ikilemi, yaşadığı çelişkiyi ben de yaşadım. Sıtkım sıyrıldı, basiretim bağlandı.

Hele ki bazı atasözlerinin yaşanmışlıklardan ortaya çıktığını düşündükçe tüylerim diken diken oldu. İstenmeyen tüylerimin diken diken olması beni oldukça rahatsız etti. Koltuğum kabaracağı yerde koltukaltımda iğne sızıları duymaya başladım. Göğsüm kabaracağı yerde göğüs kıllarım tiksinç hâle geldi.

Müstehcenliği bir yana, ayık olmayan bir kafanın ürünü olduğu apaçık ortada olan bu sözleri bazen ağza almak bile yüz kızartıyor. Bazısının yaşanmış olma ihtimali dehşete düşürüyor beni.
  • "Göte giren şemsiye açılmaz" sözünü kim denemiş olabilir?
  • "İşini bilmeyen çavuşlar, döner götünü avuçlar" diye anılan çavuşlar hangi ordunun askerleriydiler?
  • "İşkilli büzzük dingilder" sözünde bahsedilen büzzük kimin ve kim tarafından büzüldü ya rabbim!
  • "Alışmadık götte don durmaz" sözü deneyimlenirken götü görünen kimin dedesiymiş acaba?
  • "Bahtsız bedeviyi çölde kutup ayısı sikermiş".... Benim dedem bedevi filan değildi kesinlikle!
  • "Her sikim hıyar diyene bir avuç tuzla koşan" kimin ninesi? Ya daha korkuncu, kimin dedesi olabilir?
  • "Gel bağrıma sıç bostan bitsin... Ben de yiyim, sen de yi!" diyenin torununu sanırım tanıyorum.
  • "Görmemişin oğlu olmuş, tutmuş sikini koparmış".... De hele loooy!
  • "Herkes siker Halime'yi, biz çekeriz ceremeyi. Herkese güler talih,  siker bizi Kör Salih" isimler hiç de yabancı gelmiyor.
  • "Eşek ölecek de ters dönecek de siki güneş görecek" lafına bakıp bunca bekleyen adam güneşten gayrı ne görmüş ola?
  • "Baz bazla, kaz kazla, kel tavuk topal horozla" amanın! Eşleştirmeye bak, adalete bak!
  • "Gezen pabuç bok getirir" lafının hangi evden çıktığını tahmin edebiliyorum ben.
  • "Verecek karı, faraşla kapının altından yine verir" diyenin, düşünenin aklının nerede olduğu belli. Bizim hoca efendi hiç de efendi değilmiş ya la!
  • "Kasaba minnet edeceğime, keser çükümü yerim"... Hadi, canın ilk çektiğinde bunu yaptın diyelim, ya ikincisinde?
  • "Götüne yılan giren, çıkarmaya leylek arar"... Geçmiş olsun dedem!
  • "Sikenin sikini kesmezler de görenin gözünü oyarlar"... Budur işte bizim toplum.
  • "Bok yiyenin kepçesi belinde olur"... 
  • "El çüküyle gerdeğe girilmez" 
diyenden sonra akrabalık bağlarımı da atalarımı da yeniden gözden geçirdim. Çok şükür diyorum dedeme, çok şükür!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder